Aktuellt
Vi har lediga lägenheter. Just nu 1:or, 2:or och 4:or. Kontakta Jörgen eller Malin för mer information. Jörgen: 070-317 98 71, Malin: 073-091 58 60 eller maila till malin.norsjobo@gmail.com
TELIA Informerar:
Jättesatsning på modernare nät
2020 lanserade vi Sveriges första stora publika 5G-nät. När vi är klara 2025 kommer 5G-nätet täcka över 90% av Sveriges yta och nå 99% av befolkningen. I samband med 5G-utbyggnaden passar vi också på att modernisera vårt 4G-nät. Kapaciteten kommer mer än att fördubblas och tekniken blir bättre för miljön.
Det är ett stort och nödvändigt arbete som påbörjats. Slutresultatet kommer att bli högre hastigheter och stabilare nät, men under arbetets gång kan det förekomma kortvariga störningar.
Hur påverkas du som kund av arbetet?
Moderniseringen av våra mobilmaster innebär att utrustningen ska bytas till ny och mer effektiv teknik. Det medför att vi behöver släcka ned utrustningen under tiden arbetet pågår. På många platser finns det överlappande täckning från närliggande master vilket gör att du endast kommer att uppleva mindre avbrott eller försämringar under tiden som arbetet fortgår.
I områden där det inte finns närliggande master (ofta utanför tätorter) kan dock täckningen försvinna helt under moderniseringsarbetet. Arbetet i dessa områden tar normalt 1-2 dagar men i enstaka fall kan det behövas längre tid med anledning av till exempel väderförhållanden eller omkringliggande terräng.
Du som bor eller arbetar i tätort
I tätorter kommer du inte att märka så mycket, då vi har överlappande nät och teknik (inklusive 3G) i städerna. Under själva renoveringsarbetet kan du uppleva lägre surfhastighet men risken för avbrott är liten.
Du som bor eller arbetar i glesbygd
I glesbygd, där våra basstationer inte sitter lika tätt, försöker vi minimera renoveringstiden och minska påverkan för dig som kund. Du som bor eller arbetar i ett berört område och har bredband via mobilnätet eller mobiltelefoni får information i god tid om datum för arbetet samt vilka störningar som kan förekomma.
Påverkas larmnumret 112?
Även under pågående arbete kommer det vara möjligt att ringa larmnumret 112, så länge det finns någon annan operatör som har täckning i området.
Läs mer här: https://telia.se/nätmodernisering
Malin har semester hela juni månad och första veckan i juli.
OCH VI HAR LEDIGA LÄGENHETER!
Detta gäller mellan 2 juni till 7 juli:
Vill du ställa dig i kö hos NorsjöBo, säga upp lägenhet/lokal, titta på lediga lägenheter eller har övriga ärenden, ring vaktmästare Urban, 070-373 48 30, vardagar 07:00-16:00.
Har du funderingar om din hyra, hyresavier eller hyresinbetalning, logga in på Hyresgästportalen, Din Hyresvärd.
Registreringskod för inloggning finns på ditt hyresavi. Spara ett hyresavi eller skriv upp din inloggningskod så att du kan logga in när du vill.
Kontaktinformation under denna tidsperiod:
Norsjöbo mobil: 073-091 58 60
Mail: marlene.abygg@gmail.com eller maila oss via formuläret här på hemsidan.
Telefontider på vardagar mellan 08:00-16:00. Övriga tider maila eller smsa.
Det går alltid att nå Jörgen på 070-317 98 71 utanför kontorstid om något akut ärende skulle uppstå.
Med vänlig hälsning
NorsjöBo AB
http://hem.dinhyresvard.se
Om du har tappat bort ditt hyresavi och behöver ett nytt eller om du vill ha information om dina hyresinbetalningar, så kan du logga in på hyresgästportalen, DinHyresvärd.
Registreringskod för inloggning finns på ditt hyresavi. Spara ett hyresavi eller skriv upp din inloggningskod så att du kan logga in när du vill.
http://hem.dinhyresvard.se
På hyresportalen går det att till exempel se kontrakt och avier samt meddela problem mm.
Det är möjligt att få hyresavier som e-faktura. Du anmäler hos din internetbank att du vill ta emot e-fakturor från NorsjöBo. Leveranssättet i DinHyresvärd kommer sedan att ändras automatiskt.
Detta innebär att det finns fler sätt att få hyresavier; via e-post eller e-faktura eller autogiro. Det är fortfarande möjligt att få hyresavierna via posten som tidigare. Vill du ändra till autogiro kan du göra det direkt via din bank eller lämna in en autogiroanmälan till oss. Blankett finns att ladda ner här på vår hemsida eller hämta på kontoret på Kronan på Lomtjärnvägen 1.
Om du vill ändra aviseringssätt till autogiro via din Internetbank, gå till ”Autogiro” och sök sedan efter ”Norsjöbo”.
Information finns här på vår hemsida och även på hyresgästportalen.
Vid funderingar kan ni kontakta oss via mail: malin.norsjobo@gmail.com
eller via telefon 073-091 58 60 under telefontiden som säkrast är mellan 12:00-15:00 på vardagar.

Nu har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för 2025. Du får information om din nya hyra skickad till dig av NorsjöBo.
Överenskommelsen innebär att hyran i din fastighet ska höjas med 4,7 procent. Den nya hyran framgår av er kommande hyresavi och höjningen gäller från och med den 1 januari 2025.
Observera att Hyresgästföreningen från och med 1 januari 2025 höjer sin hyressättningsavgift från 12 till 15 kronor per månad. Denna höjning med 3 kronor per månad tillkommer utöver den årliga procentuella justeringen av hyran.
Hyressättningsavgiften ingår i din nya hyra och skall motsvara de kostnader som Hyresgästföreningen har för att förhandla din hyra.
Har du frågor gällande hyressättningsavgiften och höjningen av denna så hänvisar vi dig till att kontakta Hyresgästföreningen.
Fastighetsägarna är en branschorganisation med 15 000 fastighetsföretag som medlemmar. Vi är ombud i de årliga hyresförhandlingarna och arbetar för en väl fungerande hyresmarknad och en allmänt respekterad fastighetsbransch.
www.fastighetsagarna.se
Från och med denna vecka kommer ni att kopplas från Sappas utbud då kabeltv-nätet skall stängas ner och i samband med detta överförs vårt näts drift till Elon Ljud & Bild i Norsjö. Under veckan kommer Elon ljud & bild att ansluta NorsjöBo’s kabeltv-nät mot den nya leverantören. Om bilden försvinner i samband med detta kan ni prova växla kanal och starta om tv’n, om detta inte fungerar behöver ni göra en kanalsökning på er tv.
I utbudet ingår: SVT1, SVT2, TV 3, TV 4, Kanal 5, TV 6, TV 7, TV 8, Kanal 9, TV 10, TV 11, TV12, TV 4 Fakta, SVT24/Barnkanalen, Kunskapskanalen.
HUR GÖR JAG EN KANALSÖKNING OM BILDEN
FÖRSVINNER?
Gör en kanalsökning i menyn på er TV, välj digital kanalsökning på kabel-tv.
Välj Autoinställning/Autosökning och starta sökningen. Om automatisk
sökning inte fungerar kan ni testa enligt nedan.
MANUELL SÖKNING
Anslutning/Ingångskälla/Antenn - Välj alltid kabel
Val av operatör – Övrig/Annan
Frekvens – 306 MHz (306000 KHz)
Modulation – Auto eller 64 QAM
Symbolhastighet – Auto eller 6.875 M/S
Nätverkssökning – Snabb, JA eller 100 (00100)
Har ni frågor av teknisk karaktär kan ni kontakta Elon Ljud & Bild på 0918-315 01
Nu går det att få hyresavierna som e-faktura. Du anmäler hos din internetbank att du vill ta emot e-fakturor från NorsjöBo. Leveranssättet i DinHyresvärd kommer sedan att ändras automatiskt. Sedan tidigare går det att ändra aviseringssätt till autogiro direkt via din Internetbank också. Gå till ”Autogiro” och sök sedan efter ”Norsjöbo”.
Och du som har autogiro sedan tidigare behöver inte göra något. Det fortsätter som förut.
Vi har uppdaterat till ett nytt fastighetsprogram vilket gör att våra hyresgäster nu har till gång till en hyresgästportal. Där går det att till exempel se kontrakt och avier och meddela problem mm. Detta innebär att kommande avisering delas upp i oktober och sedan november-december.
Detta innebär nya sätt att få hyresavierna; via e-post och inom kort även som e-faktura. Det kommer fortfarande att vara möjligt att få hyresavierna via posten som tidigare.
• Vill du ändra aviseringssätt till e-post kan du göra det via hyresgästsidan: http://hem.dinhyresvard.se
Registreringskod för inloggning finns på de nya avierna.
• Vill du ändra aviseringssätt till autogiro kan du göra det direkt via banken eller lämna in en autogiroanmälan till oss. Blankett finns att ladda ner här på vår hemsida eller hämta en blankett på kontoret på Kronan på Lomtjärnvägen 1.
När ny information gällande portalen finns, så läggs detta ut här på hemsidan, på Facebooksidan och även på hyresgästsidan.
Vid funderingar kan ni kontakta oss via mail, malin.norsjobo@gmail.com eller via telefon, 073-091 58 60 under telefontiderna mellan 12:00-15:00 på vardagar.
Information kommer snart gällande detta. Under tiden fortsätter det som vanligt. Kanalerna försvinner inte.
Det är klart sedan ett tag att NorsjöBos leverantör av bredband heter Norsjö Bredband AB. Vill du veta mer om dem eller komma i kontakt med dem så klicka här: https://www.norsjobredband.se/
Vi har lediga lägenheter. Just nu 1:or, 2:or och 4:or. Kontakta Jörgen eller Malin för mer information. Jörgen: 070-317 98 71, Malin: 073-091 58 60 eller maila till malin.norsjobo@gmail.com
TELIA Informerar:
Jättesatsning på modernare nät
2020 lanserade vi Sveriges första stora publika 5G-nät. När vi är klara 2025 kommer 5G-nätet täcka över 90% av Sveriges yta och nå 99% av befolkningen. I samband med 5G-utbyggnaden passar vi också på att modernisera vårt 4G-nät. Kapaciteten kommer mer än att fördubblas och tekniken blir bättre för miljön.
Det är ett stort och nödvändigt arbete som påbörjats. Slutresultatet kommer att bli högre hastigheter och stabilare nät, men under arbetets gång kan det förekomma kortvariga störningar.
Hur påverkas du som kund av arbetet?
Moderniseringen av våra mobilmaster innebär att utrustningen ska bytas till ny och mer effektiv teknik. Det medför att vi behöver släcka ned utrustningen under tiden arbetet pågår. På många platser finns det överlappande täckning från närliggande master vilket gör att du endast kommer att uppleva mindre avbrott eller försämringar under tiden som arbetet fortgår.
I områden där det inte finns närliggande master (ofta utanför tätorter) kan dock täckningen försvinna helt under moderniseringsarbetet. Arbetet i dessa områden tar normalt 1-2 dagar men i enstaka fall kan det behövas längre tid med anledning av till exempel väderförhållanden eller omkringliggande terräng.
Du som bor eller arbetar i tätort
I tätorter kommer du inte att märka så mycket, då vi har överlappande nät och teknik (inklusive 3G) i städerna. Under själva renoveringsarbetet kan du uppleva lägre surfhastighet men risken för avbrott är liten.
Du som bor eller arbetar i glesbygd
I glesbygd, där våra basstationer inte sitter lika tätt, försöker vi minimera renoveringstiden och minska påverkan för dig som kund. Du som bor eller arbetar i ett berört område och har bredband via mobilnätet eller mobiltelefoni får information i god tid om datum för arbetet samt vilka störningar som kan förekomma.
Påverkas larmnumret 112?
Även under pågående arbete kommer det vara möjligt att ringa larmnumret 112, så länge det finns någon annan operatör som har täckning i området.
Läs mer här: https://telia.se/nätmodernisering
Malin har semester hela juni månad och första veckan i juli.
OCH VI HAR LEDIGA LÄGENHETER!
Detta gäller mellan 2 juni till 7 juli:
Vill du ställa dig i kö hos NorsjöBo, säga upp lägenhet/lokal, titta på lediga lägenheter eller har övriga ärenden, ring vaktmästare Urban, 070-373 48 30, vardagar 07:00-16:00.
Har du funderingar om din hyra, hyresavier eller hyresinbetalning, logga in på Hyresgästportalen, Din Hyresvärd.
Registreringskod för inloggning finns på ditt hyresavi. Spara ett hyresavi eller skriv upp din inloggningskod så att du kan logga in när du vill.
Kontaktinformation under denna tidsperiod:
Norsjöbo mobil: 073-091 58 60
Mail: marlene.abygg@gmail.com eller maila oss via formuläret här på hemsidan.
Telefontider på vardagar mellan 08:00-16:00. Övriga tider maila eller smsa.
Det går alltid att nå Jörgen på 070-317 98 71 utanför kontorstid om något akut ärende skulle uppstå.
Med vänlig hälsning
NorsjöBo AB
http://hem.dinhyresvard.se
Om du har tappat bort ditt hyresavi och behöver ett nytt eller om du vill ha information om dina hyresinbetalningar, så kan du logga in på hyresgästportalen, DinHyresvärd.
Registreringskod för inloggning finns på ditt hyresavi. Spara ett hyresavi eller skriv upp din inloggningskod så att du kan logga in när du vill.
http://hem.dinhyresvard.se
På hyresportalen går det att till exempel se kontrakt och avier samt meddela problem mm.
Det är möjligt att få hyresavier som e-faktura. Du anmäler hos din internetbank att du vill ta emot e-fakturor från NorsjöBo. Leveranssättet i DinHyresvärd kommer sedan att ändras automatiskt.
Detta innebär att det finns fler sätt att få hyresavier; via e-post eller e-faktura eller autogiro. Det är fortfarande möjligt att få hyresavierna via posten som tidigare. Vill du ändra till autogiro kan du göra det direkt via din bank eller lämna in en autogiroanmälan till oss. Blankett finns att ladda ner här på vår hemsida eller hämta på kontoret på Kronan på Lomtjärnvägen 1.
Om du vill ändra aviseringssätt till autogiro via din Internetbank, gå till ”Autogiro” och sök sedan efter ”Norsjöbo”.
Information finns här på vår hemsida och även på hyresgästportalen.
Vid funderingar kan ni kontakta oss via mail: malin.norsjobo@gmail.com
eller via telefon 073-091 58 60 under telefontiden som säkrast är mellan 12:00-15:00 på vardagar.

Nu har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för 2025. Du får information om din nya hyra skickad till dig av NorsjöBo.
Överenskommelsen innebär att hyran i din fastighet ska höjas med 4,7 procent. Den nya hyran framgår av er kommande hyresavi och höjningen gäller från och med den 1 januari 2025.
Observera att Hyresgästföreningen från och med 1 januari 2025 höjer sin hyressättningsavgift från 12 till 15 kronor per månad. Denna höjning med 3 kronor per månad tillkommer utöver den årliga procentuella justeringen av hyran.
Hyressättningsavgiften ingår i din nya hyra och skall motsvara de kostnader som Hyresgästföreningen har för att förhandla din hyra.
Har du frågor gällande hyressättningsavgiften och höjningen av denna så hänvisar vi dig till att kontakta Hyresgästföreningen.
Fastighetsägarna är en branschorganisation med 15 000 fastighetsföretag som medlemmar. Vi är ombud i de årliga hyresförhandlingarna och arbetar för en väl fungerande hyresmarknad och en allmänt respekterad fastighetsbransch.
www.fastighetsagarna.se
Från och med denna vecka kommer ni att kopplas från Sappas utbud då kabeltv-nätet skall stängas ner och i samband med detta överförs vårt näts drift till Elon Ljud & Bild i Norsjö. Under veckan kommer Elon ljud & bild att ansluta NorsjöBo’s kabeltv-nät mot den nya leverantören. Om bilden försvinner i samband med detta kan ni prova växla kanal och starta om tv’n, om detta inte fungerar behöver ni göra en kanalsökning på er tv.
I utbudet ingår: SVT1, SVT2, TV 3, TV 4, Kanal 5, TV 6, TV 7, TV 8, Kanal 9, TV 10, TV 11, TV12, TV 4 Fakta, SVT24/Barnkanalen, Kunskapskanalen.
HUR GÖR JAG EN KANALSÖKNING OM BILDEN
FÖRSVINNER?
Gör en kanalsökning i menyn på er TV, välj digital kanalsökning på kabel-tv.
Välj Autoinställning/Autosökning och starta sökningen. Om automatisk
sökning inte fungerar kan ni testa enligt nedan.
MANUELL SÖKNING
Anslutning/Ingångskälla/Antenn - Välj alltid kabel
Val av operatör – Övrig/Annan
Frekvens – 306 MHz (306000 KHz)
Modulation – Auto eller 64 QAM
Symbolhastighet – Auto eller 6.875 M/S
Nätverkssökning – Snabb, JA eller 100 (00100)
Har ni frågor av teknisk karaktär kan ni kontakta Elon Ljud & Bild på 0918-315 01
Nu går det att få hyresavierna som e-faktura. Du anmäler hos din internetbank att du vill ta emot e-fakturor från NorsjöBo. Leveranssättet i DinHyresvärd kommer sedan att ändras automatiskt. Sedan tidigare går det att ändra aviseringssätt till autogiro direkt via din Internetbank också. Gå till ”Autogiro” och sök sedan efter ”Norsjöbo”.
Och du som har autogiro sedan tidigare behöver inte göra något. Det fortsätter som förut.
Vi har uppdaterat till ett nytt fastighetsprogram vilket gör att våra hyresgäster nu har till gång till en hyresgästportal. Där går det att till exempel se kontrakt och avier och meddela problem mm. Detta innebär att kommande avisering delas upp i oktober och sedan november-december.
Detta innebär nya sätt att få hyresavierna; via e-post och inom kort även som e-faktura. Det kommer fortfarande att vara möjligt att få hyresavierna via posten som tidigare.
• Vill du ändra aviseringssätt till e-post kan du göra det via hyresgästsidan: http://hem.dinhyresvard.se
Registreringskod för inloggning finns på de nya avierna.
• Vill du ändra aviseringssätt till autogiro kan du göra det direkt via banken eller lämna in en autogiroanmälan till oss. Blankett finns att ladda ner här på vår hemsida eller hämta en blankett på kontoret på Kronan på Lomtjärnvägen 1.
När ny information gällande portalen finns, så läggs detta ut här på hemsidan, på Facebooksidan och även på hyresgästsidan.
Vid funderingar kan ni kontakta oss via mail, malin.norsjobo@gmail.com eller via telefon, 073-091 58 60 under telefontiderna mellan 12:00-15:00 på vardagar.
Information kommer snart gällande detta. Under tiden fortsätter det som vanligt. Kanalerna försvinner inte.
Det är klart sedan ett tag att NorsjöBos leverantör av bredband heter Norsjö Bredband AB. Vill du veta mer om dem eller komma i kontakt med dem så klicka här: https://www.norsjobredband.se/